Kuchyne
Kuchyne

Poradenstvo zdarma

Naši profesionáli vám ochotne poradia pri plánovaní kuchyne..

Dohodnúť termín

Napíšte nám!

Tešíme sa na vaše otázky, požiadavky alebo návrhy.
Odošlite ich na: kuchyne.online@moebelix.sk

Poslať správu

Máte ešte otázky??

Stačí nám zavolať: +421 2 573 53 634
Sme tu pre vás od pondelka do piatku od 9:00 do 18:00.

+421 2 573 53 634

Ergonómia v kuchyni

Ak chcete variť ergonomicky, mali by ste pri plánovaní kuchyne venovať pozornosť správnej pracovnej výške. Správna ergonómia je dôležitá hlavne pre ľudí s bolesťami chrbtice. Kuchynu si môžete prispôsobiť presne podľa seba a varenie bude pre vás príjemný relax a uvoľnenie. 

Čo potrebujete vedieť o pracovnej výške v kuchyni?

 

Aká je ideálna pracovná výška?

 

Ak chcete pracovať v kuchyni ergonomicky, východiskom je pracovná výška. Jednotliví členovia v domácnosti majú rozdielnu výšku, avšak rozhodujúci by mal byť hlavný používateľ. 

 

Ako správne určiť pracovnú výšku:

 

→ Postavte sa vzpriamene oproti pracovnej doske.

→ Nakloňte lakte pod uhlom 90 stupňov, ako keby ste niečo krájali.

→ Omerajte dĺžku medzi lakťami a podlahou.

→ Odčítajte 10 až 15 cm, pretože ide o ideálnu vzdialenosť od pracovnej dosky. 

 

Prehľad výšky a súvisiacej pracovnej výšky:

Okrem správnej výšky je dôležitým meradlom ergonómie hĺbka. Čím je pracovný priestor hlbší, o to viac úsilia vynaložíte, aby ste dosiahli na vzdialenejšie veci. Napriek tomu môže hlbší pracovný priestor priniesť aj výhody. 

Štandardná veľkosť je zvyčajne 60 cm. Väčšiu hĺbku pracovnej dosky dosiahnete hlbšími skriňami. Môžu byť umiestnené ďalej od steny.

Správna poloha kuchynských skriniek je taktiež dôležitá pri zvažovaní pracovnej výšky. Aby ste získali správnu výšku medzi hlavou a skrinkami, pracovna doska by mala byť od hlavy vzdialená aspoň 50 centimetrov. Tento rozmer je ideálny na pohodlný prístup k obsahu skriniek. Alternatívne môžete dosiahnuť väčšiu voľnosť pohybu menšou hĺbkou skrinky. Mali by ste zvážiť, čo je pre vás dôležitejšie, pretože takto máte k dispozícii menej úložného priestoru.

Možné riešenie problému: hlbší nábytok a zväčšenie hĺbky pracovnej dosky na 80 cm. Týmto spôsobom môžete pripevniť nástenné skrinky do ergonomickej výšky 42 cm. 

 

Ako dosiahnete ergonomickú pracovnú výšku?

 

Dosiahne sa nastavením výšky pracovnej dosky v kuchyni na správnu vzdialenosť od lakťa. To je možné aj vďaka vysokým kuchynským skrinkam. Je možné ich nastaviť pomocou otočných nožičiek. Vaša individuálna pracovná výška by sa však mala určiť počas konzultácie a plánovania v kuchyni. Ak je pracovná doska veľmi vysoká, môže byť doplnená ďalšou zásuvkou alebo iným oddelením. To vám poskytne ďalší úložný priestor.

 

Ďalšie možnosti ergonomickej práce:

 

- Pracovná plocha, pri ktorej budete sedieť: Ak nemôžete dlhšiu dobu stáť, je najlepšie začleniť do kuchyne nižšiu pracovnú plochu, kde budete sedieť. Napríklad rozšírenie dosky v kuchyni v tvare L alebo U o stolík, ktorý bude slúžiť ako pracovisko na prípravu jedál. Stoličku si môžete výškovo nastaviť. Takéto riešenie je vhodné pre viacerých členov domácnosti.

- Rozdielne vysoké kuchynské priestory: Pracovné priestory si môžete nastaviť podľa seba, napríklad priestor na varenie znížiť. Varná doska by mala byť asi 25 cm pod lakťom. Dno drezu určuje výšku umývadla. V ideálnom prípade je to asi 15 cm nad výškou ostatných základových skríň.

- Ergonomické elektrické spotrebiče: Nainštalujte rúru, mikrovlnnú rúru alebo digestor do takej výšky, aby ste na dosiahli bez problémov. Nebudete sa musieť ohýbať napríklad pri pečení. Okrem toho vám uľahčí vyberanie hotových jedál. Ergonomiku je možné dosiahnuť aj pomocou umývačky riadu tak, že ju naplánujete vyššej skrine.

- Zásuvky namiesto oddelení: Zásuvky sú ideálne pre pohodlný prístup ku kuchynskému riadu. Nemusíte sa ohýbať a budete mať všetko na dosah ruky.

- Izolované riešenie: Ak používate ostrovček na varenie ako pracovnú plochu, môžete si ho nastaviť na svoju pracovnú výšku, nezávisle od zvyšných častí kuchyne. 

 

Prečo je v kuchyni dôležitá ergonómia?

  

Mnoho ľudí dnes trpí chronickými problémami s chrbtom a bolesťami svalov a kĺbov. Dôvody sú rozmanité, ale často sú spôsobené tým, že v detstve došlo k poškodeniu chrbtice alebo je to nedostatkom cvičenia. K akútnym problémom môže dôjsť aj vtedy, ak dlhšie stojíte alebo sedíte nesprávne. Napríklad pri písaní na počítači alebo pri rezaní zeleniny môže ťahanie ramien smerom hore spôsobiť napätie a iné problémy. Preto je dôležité zabezpečiť ideálne pracovné podmienky a ergonómiu v kuchyni.

 
→ Predíďte akútnej bolesti nastavením správnej výšky

→ Pracujte vystretí

→ Zjednodušte si časté pracovné procesy

 

Tipy:

 

Nepracujte dlhšie na jednom mieste. Opakovane zmeňte polohu. Strečujte alebo inak cvičte, aby ste si uvoľnili chrbticu.

Pre dosiahnutie do vyšších poličiek si zadovážte malý rebrík.